W poszukiwaniu właściwej „skórki”…

Wiesz już, że nie potrzebujesz inwestować w stroną internetową, budowaną od podstaw dla Ciebie? Jesteś zdecydowany na skorzystanie z szablonu, ale przeraża Cię ogrom możliwości i kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę? Zwlekasz z decyzją, a witryny jak nie było tak nie ma? Przeanalizuj motywy, które Cię zainteresowały  – nie tylko pod względem estetyki, ale i funkcjonalności. Zacznij działać. Podpowiadamy od czego zacząć 🙂

Jeszcze kilka lat temu strony tworzone na szablonach postrzegane były jako wariant niskobudżetowy, „na szybko”, bez zbytniego polotu. Dziś między bajki można włożyć przekonanie, że wysokiej jakości strona www to tylko ta stworzona na indywidualne zamówienie firmy. Mało kto się przy nim upiera, a grono przedsiębiorców, którzy przygotowują witrynę korzystając z szablonów rośnie. Kierunkowi temu sprzyjają niezliczone liczby motywów do wyboru i łatwość obsługi witryn internetowych, powstających na gotowych, coraz lepiej przemyślanych rozwiązaniach, w większości niedrogich – a często nawet darmowych.

Co warto wziąć pod uwagę?

  • dopasowanie do branży

Choć może byłoby wskazane wykorzystanie szablonu dedykowanego Twojej działalności, pamiętaj, że nie jest to koniecznością. Oczywiście, wybór motywu z branży, po której się poruszasz, będzie obarczony najmniejszym ryzykiem, ale może się okazać, że mimo idealnie dopasowanych funkcjonalności, wizualnie żaden z tych projektów Cię nie urzeknie. Chcesz skusić się na „skórkę” stworzoną dla innej kategorii biznesowej? Zrób to, ale na etapie poszukiwań staraj się również sugerować rozwiązaniami proponowanymi przez osoby dla Twojej branży. Przyczyna jest bardzo prosta – zostały one zaprojektowane pod działalność w jakimś stopniu zbliżoną do Twojej, a ich autorzy tworząc kolejne projekty, bazują na spostrzeżeniach tych, którzy już wykorzystują takie rozwiązania. Dzięki temu, dopracowując je, biorą pod uwagę także te kwestie, o których przydatności jeszcze na obecnym etapie nie wiesz.

Specjaliści wiedzą, co robią. Dlatego łaknąc estetycznego efektu „wow”, nie zdawaj się wyłącznie na intuicję. Sprawdź, czy szablon zawiera interesujące Cię funkcjonalności: posiada odpowiednie menu, jest właściwie podzielony, eksponuje to, co dla Ciebie ważne, pozwala przemieszczać się pomiędzy treściami w płynny sposób, ma odpowiednią liczbę podstron lub daje możliwość ich stworzenia. Dobieraj możliwości motywu do charakteru swojej działalności oraz celu, jaki ma spełniać budowana strona.

Nie w każdej branży potrzebne są obszerne fotogalerie i szereg podstron, dlatego przed podjęciem decyzji koniecznie porównaj „skórkę”, której wykorzystanie rozważasz, z rozwiązaniami polecanymi dla Twojej kategorii. Przykład? Planując założenie bloga bazującego głównie na tekstach, nie wybieraj motywu, który wykorzystuje wiele zdjęć, choćby na pierwszy rzut oka wydawał się dzięki temu atrakcyjniejszy. Owszem, treść warto dobrze zilustrować, ale w niektórych branżach szybko kończą się pomysły na fotografie, a gdy powieje nudą, internauci szybko to zauważą i przestaną tak chętnie zaglądać na Twoje www.

Nie w każdej branży potrzebne są obszerne fotogalerie i szereg podstron, dlatego przed podjęciem decyzji koniecznie porównaj „skórkę”, której wykorzystanie rozważasz, z rozwiązaniami polecanymi dla Twojej kategorii.

  • możliwości doboru kolorystyki

Wydawać by się mogło, że każdy szablon pozwala na dowolną modyfikację kolorystyki, ale tak nie jest! Zanim zakupisz wybrany motyw, sprawdź jakie opcje masz do dyspozycji i czy na pewno spełnią Twoje wymagania, pozwolą na dostosowanie witryny do Twoich barw firmowych. Identyfikacja wizualna marki jest bardzo ważna, więc aby uniknąć wymuszonych rewolucji w tym zakresie, od razu potraktuj ją priorytetowo. Zorientuj się, czy Twoje logo na pewno pasuje do profilu działalności firmy, do jej składowych części, czy zostanie odpowiednio wyeksponowane. Prześledź dokładnie każdy element wybranego szablonu, by nie poczuć rozczarowania, patrząc na efekt finalny…

  • widgety i opcje rozbudowy 

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że najlepiej wybrać szablon, który nie będzie wymagał wielu przeróbek. Ale jak to w życiu bywa, także i tutaj „wnętrze” i „zewnętrze” niekoniecznie wywołają u Ciebie tę samą chemię. Znalazłeś „skórkę”, która zachwyca Cię wizualnie, ale brakuje jej wielu niezbędnych funkcjonalności? Przeanalizuj widgety czyli wtyczki/dodatki do szablonu. Może się okazać, że możliwości jakie oferują, pomogą Tobie podjąć optymalną decyzję.

Zoptymalizuj wydatki i czas, który będzie potrzebny na dostosowanie strony do formy, której oczekujesz, korzystając z usług sprawdzonego informatyka. Z pewnością podpowie, na co należy zwrócić uwagę w przypadku danego motywu. Wyjaśni też, jakie ograniczenia się z nim wiążą. Owszem, dodatkowe widgety można zaprojektować w późniejszym czasie, ale po co zlecać kolejne prace i generować niepotrzebnie dodatkowe koszty, tracąc przy okazji cenny czas? Postaraj się wybrać szablon, który już posiada właściwy zestaw funkcjonalności.

Załóżmy, że dokonałeś już wyboru odpowiedniego projektu. Mimo wszystko, skrupulatnie przejrzyj możliwości późniejszej rozbudowy strony, by wraz z rozwojem Twojej działalności (lub po prostu podążając za nowymi potrzebami biznesowej wyobraźni 🙂 ) móc modyfikować witrynę bez zmiany całej koncepcji. Pewne zmiany już na starcie można wziąć pod uwagę jako wariant na przyszłość. Sprawdź możliwości jakie daje konkretny szablon, dotyczące m.in. dodawania sidebarow, kolumn z danymi oraz widgetów.

  • rekomendacje i aktywność użytkowników

Bez odbiorców Twoja strona www tak naprawdę mogłaby nie istnieć. Także wybór szablonu będzie deklaracją czy gracie do tej samej bramki :). Same odwiedziny i ruch wygenerowany na stronie to nie wszystko, co możesz od nich uzyskać. Jednak to Ty musisz zdecydować, w jakim stopniu odbiorca będzie mógł być aktywny, wędrując po Twojej witrynie – ofercie, zdjęciach, opiniach…

Chcesz dać mu możliwość wysłania wiadomości, komentowania, oceniania? Przemyśl tę kwestię już przy wyborze szablonu, bo później może być ciężko to zmienić (zapewne da się wiele zmodyfikować, ale po co kombinować i inwestować, jeśli można dobrze zacząć? 🙂 ).

Prawdopodobnie jako przedsiębiorca nastawiony na sukces, chciałbyś wiedzieć czy klienci są zadowoleni z proponowanych przez Ciebie usług/produktów. Wybierz więc dogodny sposób, by byli w stanie to wyrazić. Rekomendacje zwiększają szanse na poszerzanie grona odbiorców. Są niczym poczta pantoflowa w sieci. Rozważ, gdzie je umieścić i jak wyeksponować. Zachęć do aktywności na tej płaszczyźnie.

  • media społecznościowe

Bez względu na to czy witryna jest tylko wizytówką online, sklepem czy blogiem, jej właściwe zintegrowanie z mediami społecznościowymi jest obecnie wręcz obowiązkiem dla firmy rozwijającej swoją działalność. Dzisiaj bez obecności w tym obszarze, mało który biznes w sieci jest w stanie radzić sobie skutecznie. Nawet jeśli się to udaje, to sprawnie korzystając z mocy social media, z pewnością byłby w stanie uzyskać jeszcze lepsze rezultaty.

Nie każdy szablon w odpowiedni sposób eksponuje przekierowanie na Facebooka czy Instagrama. Ale nie każdy musi! Jeżeli aktywność w social media to dla Ciebie ważny element działalności, zadbaj, by możliwość przeniesienia się do nich stała się naturalną potrzebą użytkownika. Samodzielnie wykreuj potrzebę oglądającego, wyeksponuj grafiki w widocznym miejscu. W wielu branżach wystarczą minimalistyczne rozwiązania na samym dole witryny, ale może akurat Ty potrzebujesz, by bardziej rzucały się w oczy?

Przemyśl też, na które media społecznościowe warto postawić w swojej branży (na pewno obecność we wszystkim i wszędzie nie będzie strzałem w dziesiątkę!), aby przed wyborem szablonu wiedzieć, ile miejsca na stronie mogą zająć odpowiednio przekierowujące grafiki. Należy także sprawdzić przynajmniej część najpopularniejszych wtyczek, pozwalających na połączenie strony zaplecza z social media oraz zweryfikować możliwość konfiguracji niezbędnych ustawień. Zastanów się również, na jakie meta tagi postawisz i w jakim miejscu powinny się one znaleźć.

  • optymalizacja pod kątem SEO

Oczywiście warto pamiętać o tym, że nasza witryna powinna być dobrze widoczna w sieci, łatwa do odnalezienia, przyjazna dla Google. Wybierając szablon należy więc wziąć pod uwagę możliwość jej optymalizacji pod kątem SEO. Nie wszystkie rozwiązania sprzyjają wspinaniu się po drabince popularności najważniejszych wyszukiwarek. Szukaj zatem takiego, które choć częśćiowo Ci na to pozwoli. Nie obawiaj się rozwiązań nowoczesnych, a nawet unikalnych, bo to, co wnosi świeżość w sieci jest najczęściej odbierane przez roboty Google jako bardziej wartościowe, a użytkownicy traktują je jako bardziej kreatywne, nowatorskie.

Zadbaj o odpowiednią przejrzystość tekstów na Twojej stronie. Dokładnie przemyśl wygląd menu, bo głównie od jego intuicyjności zależała będzie klikalność użytkowników (a jak wiadomo – duży ruch na stronie to jest co, co wyszukiwarki lubią najbardziej 🙂 ). Aby ustalić hierarchię umieszczanych treści, przeanalizuj wykorzystanie nagłówków – ich zróżnicowanie i możliwość edycji pod względem wielkości czy kolorystyki (zależnie od potrzeb), pamiętaj – to także istotny element dla SEO.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Szybkość ładowania witryny. Internauci są bardzo niecierpliwi – jeśli strona zbyt długo się wczytuje, mogą błyskawicznie się do niej zniechęcić, zwiększając tym samym współczynnik odrzuceń, a na to roboty Google nie patrzą przyjaznym wzrokiem. By takiej sytuacji zapobiec, zwróć szczególną uwagę na części składowe strony i nie obciążaj swojej witryny zbędnymi megabajtami.

Cechą, której Twojej stronie www w zdominowanym przez coraz to nowsze technologie świecie zabraknąć nie może, jest responsywność, czyli dopasowanie się wielopłaszczyznowo do wymogów rozmaitych urządzeń, głównie mobilnych. Inaczej bowiem będzie się ona wyświetlała na ekranie laptopa, telefonu czy tabletu.

Warto pomyśleć również o motywach umożliwiających edycję nagłówków – szczególnie w zakresie kolorystyki oraz wielkości. W większości projektów są to elementy z góry narzucone, a przecież niekoniecznie mogą akurat nam odpowiadać. Szukaj zatem takiego, w którym edycja wizualna czy zmiana treści będą możliwe z poziomu panelu administracyjnego – bez inwazyjnych ingerencji w „skórkę”.

Dbając o zadowolenie „wujka Google” i zarazem odbiorców Twojej oferty, pamiętaj o umieszczeniu na stronie plików z często aktualizowaną treścią, tzw. RSS, a więc narzędzia umożliwiającego śledzenie nowinek na witrynie, w tematach bezpośrednio jej dotyczących. Musisz pamiętać, że użytkownicy chętniej wracają na te adresy, które pozwalają im być na bieżąco.

  • bezpieczeństwo 

Nowoczesne technologie to również coraz nowsze, wielopłaszczyznowe zagrożenia – obecnie co miesiąc liczba „szkodników” internetowych rośnie o 800 000! Warto jest zatem zadbać w porę o bezpieczeństwo naszej witryny, by nie stać się ofiarą wymyślnych ataków.

Niezwykle istotny jest wybór odpowiedniego hostingu, sprawdź przede wszystkim, czy firma, z której usług korzystasz, rzetelnie informuje o pojawiących się jak grzyby po deszczu sposobach wykradania danych.

Kluczową rolę odgrywa tu również częstotliwość aktualizacji używanych skryptów (im częściej, tym lepiej), rozszerzona kopia zapasowa czy racjonalne przydzielanie uprawnień poszczególnym użytkownikom. Zasada ograniczonego zaufania powinna w tym przypadku obowiązywać zawsze i niezależnie od okoliczności.

Nie zapomnij również o podstawach dotyczących rozsądnego poruszania się w sieci, obecnie ponad 50% internautów używa haseł krótszych niż 6 liter, zawierających elementy imienia/nazwiska. Staraj się używać znaków specjalnych, kombinacji cyfr, a sforsowanie takiego zabezpieczenia będzie znacznie trudniejsze. Pozornie nieznaczne rozbudowanie naszego hasła o cztery wymienione powyżej elementy pozwala wydłużyć czas konieczny do jego złamania (metodą brute force) z kilku milisekund do kilku lat.

  • zgodność z przeglądarkami

Nadszedł czas, by nasza dopracowana, bezpieczna i świetnie wyglądająca strona pojawiła się w czeluściach sieci. Zwróć uwagę na to, jak Twój portal prezentuje się w poszczególnych przeglądarkach internetowych.

Obecnie ponad połowa globalnych użytkowników surfuje w świecie wirtualnym za pomocą urządzeń mobilnych. To bardzo ważna i rozbudowana grupa odbiorców. Zadbaj, by wygląd informacji, które widzą, był maksymalnie zbliżony do ich podstawowej, najczęściej desktopowej wersji.

Wystarczy skupić się na kilku najczęściej używanych programach, najpopularniejszej piątki, na czele z Google Chrome, używa 91% wszystkich fanatyków sieci. Dzięki licznym testom, które są dostępne online, możesz bezpłatnie zweryfikować wygląd i sposób działania swojej witryny. Pomogą Ci w prosty sposób sprawdzić ponad 300 nowoczesnych kombinacji przeglądareki systemów operacyjnych.

  • darmowy czy płatny? 

Wybór szablonu to również wybór jego wersji – to czy za dany motyw przyjdzie Tobie zapłacić, powinno zależeć głównie od Twoich potrzeb. Prosty, nieskomplikowany biznes nie wymaga często rozbudowanych i niezwykle złożonych technologii. W sieci znajdziesz tysiące darmowych projektów, które przydadzą się na początku zawodowej ścieżki. Zastanów się, jakich funkcji potrzebujesz. Może się okazać, że nie będziesz w stanie wykorzystać nawet 50% możliwości, które oferuje darmowy szablon. Wybór płatnego motywu to ścisła racjonalizacja swojego, rozwojowego planu.

Zakup wielu z takich rozwiązań niesie za sobą tzw. usługi dodatkowe, które przy stabilnej sytuacji firmy na rynku, mogą okazać się bezcenne. Ogromną rolę odgrywa tutaj standard obsługi Klienta. Płacąc za motyw, możesz często liczyć na szeroką i błyskawiczną pomoc, której próżno by szukać w bezpłatnej wersji. Biznesy, sklepy, w których każda awaria może wiązać się z poniesieniem kolosalnych kosztów zwykle nie  podejmują takiego ryzyka, bo nie mogą sobie na nie pozwolić.

Zwróć uwagę na to, jakie wymagania stawiasz swojej witrynie. Czy może ma być ona w pierwszej kolejności maksymalnie zabezpieczona czy zależy Tobie na niezwykle efektownym i przyciągającym oko każdego internauty designie. Ustalenie priorytetów w początkowych fazach planowania pozwala uniknąć zbędnego wydawania pieniędzy, które mógłbyś przecież ulokować gdzie indziej.

Kluczem do optymalnego wyboru, niezależnie od przyjętych wcześniej założeń, jest świadome zapoznanie się z opcjami zawartymi w poszczególnych motywach oraz bazowanie na zweryfikowanych opiniach ich użytkowników. Pamiętaj, nie zawsze drogie (płatne) znaczy dobre. 

Udostępnij lub zapisz ten post

Leave a Reply