Jak wybrać agencję SEO?

Załóżmy, że masz firmę, która produkuje i sprzedaje rolety materiałowe. Czy w Twoim przypadku opłaca się pozycjonować frazę „rolety”? Ma ona aż 33 100 zapytań miesięcznie! Ale jeśli udałoby Ci się osiągnąć wynik na tę frazę, prawdopodobnie wcale nie uzyskałbyś znacznych dochodów. Dlaczego?

autor: Michał Barczak, SaveSEO

Rynek pozycjonowania w Polsce i na świecie niestety jest bardzo trudny. Rządzi w nim sztuka kompromisu. Dlaczego? Ponieważ obie strony są w potrzasku. Przeanalizujmy ten problem.

Brak wiedzy ze strony klienta?

Przede wszystkim – w większości przypadków – przedsiębiorcy nie znają się na marketingu internetowym. Powiem więcej – zazwyczaj nie powinni! Przedsiębiorca powinien być ekspertem w swojej branży. Natomiast przy usługach marketingowych powinien spokojnie delegować zadanie. Niestety brak zrozumienia usługi rodzi miejsce na nieścisłości lub oszustwa. Klient nie rozumiejący, jak działa SEO, często oczekuje nierealistycznych wyników (np. w ciągu kilku dni lub tygodni) albo nierealnego modelu rozliczeń (np. wyłącznie za procent od sprzedaży).

Ten brak zrozumienia procentuje znacznie dalej – klient nie zauważa zapisów drobnym druczkiem. A przecież wybór dobrej agencji marketingowej może mieć ogromny wpływ na stan naszych dochodów! Z jeszcze innej beczki – problemem jest brak świadomości ile kosztuje pozycjonowanie. Klient często kieruje się wyłącznie ceną. W praktyce kupuje produkt bardzo niskojakościowy i po kilku podejściach uznaje, że w jego branży to nie ma sensu.

Tymczasem mądrzejsza konkurencja nie śpi…

Niestety tę niewiedzę bardzo często wykorzystują same agencje pozycjonerskie – o czym zaraz napiszę szerzej.

Z drugiej strony wspomniane firmy SEO też nie mają łatwo. Ich praca jest uzależniona od działania w zewnętrznym narzędziu, prywatnej firmy z prywatnym zarządem, które może z nim robić co tylko chce (oczywiście w dużym uproszczeniu). Kapryśne algorytmy i ciągła walka z rosnącymi wydatkami i niezadowoleniem klienta to prosta droga do różnych konfliktów. Do tego gigantyczna, cały czas rosnąca, często nieuczciwa lub niekompetentna konkurencja dramatycznie zaniżająca ceny wcale nie ułatwia całej sytuacji.

Dlatego zacznijmy od końca: jak działa pozycjonowanie?

Ten krótki film (zobacz) w maksymalnym uproszczeniu pokazuje, co trzeba zrobić, aby osiągnąć wysokie pozycje w Google.

Sumując, potrzebujesz:

  1. Dobrych, unikalnych i wciąż rozwijanych treści na swojej stronie
  2. Odpowiedniej optymalizacji kodu źródłowego
  3. Jakościowych linków z zewnątrz

SEO to proces ciągłego powtarzania tych trzech kroków. W ogromnym uproszczeniu musisz być po prostu dużo lepszy niż Twoja konkurencja jeśli chodzi o jakość Twojej strony oraz pojawiać się na większej licznie, znacznie lepszych serwisów niż ma to miejsce u konkurencji.

To, na co zwracać uwagę przy wyborze agencji SEO?

Po pierwsze dobór słów kluczowych. Twoim nadrzędnym celem jest wygenerowanie wysokojakościowego ruchu na swojej stronie internetowej. Aby to osiągnąć Twoja strona powinna znajdować się wysoko w wynikasz wyszukiwania na frazy, które są często wpisywane do wyszukiwarki ale równocześnie są to zapytania wartościowe.

Pozwól, że podam Ci przykład. Załóżmy, że masz firmę, która produkuje i sprzedaje rolety materiałowe. Czy w Twoim przypadku opłaca się pozycjonować frazę „rolety”? Ma ona aż 33 100 zapytań miesięcznie! Ale jeśli udałoby Ci się osiągnąć wynik na tę frazę, prawdopodobnie wcale nie uzyskałbyś znacznych dochodów. Dlaczego?  Ponieważ nie wiesz KTO wpisuje taką frazę do Google. Może jest to klient, który szuka rolety antywłamaniowej a może rolety rzymskiej czy też rolety bambusowej. Dlatego warto wybrać bardziej precyzyjne wyrażenia jak na przykład: rolety harmonijkowe (ponad 1300 zapytań miesięcznie), rolety wolnowiszące (720 zapytań).

Musisz jedna uważać – niektóre frazy, choć potencjalnie idealnie wpisują się w Twój produkt mają za mało zapytań np. rolety materiałowe sklep (ok 10 zapytań), rolety materiałowe na wymiar (ok 10 zapytań).

Możemy wyróżnić kilka różnych rodzajów słów kluczowych:

  • frazy brandowe – czyli te ściśle związane z nazwą naszej firmy lub domeny. Bardzo często mamy  te frazy niejako „automatycznie” bardzo wysoko.
  • ogóle słowa kluczowe – słowa lub zbitki słów określające nasze usługi lub oferowane produkty. Obecność na wysokich pozycjach może przełożyć się na korzyści biznesowo. Niestety ich pozycjonowanie zazwyczaj jest dużo trudniejsze i wymaga większej ilości czasu oraz zaangażowania pozycjonera
  • regionalne słowa kluczowe – czyli ściśle powiązane z miejscem wykonywania działalności lub siedzibą firmy
  • słowa kluczowe typu „long tail” (z ang. „długi ogon”) czyli frazy zaliczane do tych szczegółowych, często rzadziej wpisywane przez internautów ale za to bardzo dokładne i często dobrze konwertujące. Ich pozycjonowanie jest dużo prostsze i często wymaga niewielkich nakładów pracy

Wybór słów kluczowych jest niesamowicie ważny! Jeśli potrzebujesz pomocy jako zespół SaveSEO możemy przeprowadzić dla Ciebie proces wyszukiwania słów kluczowych – skontaktuj się z nami.

Kolejny istotny element to wybór modelu rozliczeń.

Najpopularniejsze modele to:

  •  za pozycje – płacisz fakturę wyłącznie kiedy Twoja strona jest na poszczególne frazy w TOP10
  • abonament – płacisz każdego miesiąca fakturę o równej kwocie, bez względu na wyniki
  • tzw. Hybryda – opłata składa się częściowo z abonamentu częściowo z opłaty za efekty
  • performance – opłata za wzrost wejść organicznych

Nie ma tutaj modelu idealnego! Każdy z nich ma swoje wady i zalety.

Ostatnim bardzo ważnym kryterium wyboru odpowiedniej oferty SEO jest sam kontrakt.

Zweryfikuj:

  • czas zobowiązania – standardowo 12 lub 24 miesiące
  • wysokość kar umownych za wypowiedzenie (zwyczajowo 3 miesięczny okres wypowiedzenia)
  • zakres prac i raportów (czy agencja raportuje ilość napisanych treści, liczbę zmian optymalizacyjnych oraz ilość zdobytych linków pozycjonerskich?)
  • usługi dodatkowe ukryte w umowie (np. tzw. Opłaty aktywacyjne, usługi dodatkowe jak AdWords itp.).
  • cena końcowa usług – czy jest odpowiednia w stosunku do trudności branży w jakiej działasz? 

Rozumiem, że analiza takiej umowy lub oferty może być dla Ciebie trudna. Zajmujemy się tym zawodowo! Pomożemy Ci znaleźć idealną agencję marketingową, która wpisuje się w Twój budżet, możliwości i założenia.

Wejdź na www.saveseo.pl i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić!

Udostępnij lub zapisz ten post

Leave a Reply